14.4.14

Tips Untuk Elak Nafas Berbau

Pakar Pembedahan Pergigian, Pusat Perubatan Pantai Kuala Lumpur, Dr. Naseem Banu Sadruddin mendedahkan nafas berbau merupakan simptom awal seseorang itu menghidap penyakit dalaman atau sebaliknya.

Sekiranya masalah tersebut bukan terhasil daripada penyakit dalaman seperti tonsil, resdung, sakit tekak, selesema, demam, kencing manis, penyakit hati, penyakit buah pinggang, kanser mulut dan sebagainya, ia adalah berpunca dari bakteria yang berkumpul di dalam mulut akibat penjagaan oral yang tidak betul.

Oleh sebab itu Dr. Naseem Banu menasihatkan, individu yang mengalami masalah nafas berbau perlu menjalani pemeriksaan sebelum boleh diklasifikasikan sama ada ia hanya disebabkan penjagaan oral yang tidak betul atau berpunca daripada penyakit dalam badan.

 Bau juga terhasil daripada proses pereputan sisa-sisa makanan yang terselit di antara gigi dan gusi.

Oleh itu penjagaan oral dengan betul adalah penting untuk memastikan nafas sentiasa segar dan tidak berbau.

Kita tidak perlu bersusah payah memberus gigi atau berkumur dengan pencuci mulut setiap kali habis makan sebaliknya cukup sekadar berkumur dengan air bersih dengan cara yang betul.

Sekiranya ingin memberus gigi juga selepas makan, disyorkan dilakukan 30 minit selepas itu. Memberus gigi dua kali sehari sudah memadai.

Pembersihan lidah juga penting kerana kebanyakkan bakteria busuk suka berada pada penghujung lidah. Bersihkan lidah dengan menggunakan berus gigi tetapi dengan cara yang lembut.

Berikut beberapa tips dari Dr. Naseem Banu untuk menyegarkan kembali nafas.

Pengambilan yogurt (yang masam) kerana ia mengandungi vitamin D dan boleh melawan bakteria yang mengakibatkan nafas berbau.

Penggunaan daun sirih yang mengandungi klorofil dapat menyegarkan nafas jika dimakan secara konsisten, tidak ketinggalan mengunyah beberapa helai daun kari dan juga daun pudina.

Berkumur dengan air suam yang telah dicampurkan dengan serbuk penaik (tulen yang tidak dicampur dengan bahan kimia) selama 30 saat. Ini kerana kandungan serbuk penaik mampu menyeimbangkan asid yang terkandung dalam badan dan seterusnya menyegarkan semula pernafasan.

Makanan merupakan punca utama nafas berbau. Makan makanan yang segar dan asli dapat mengelak masalah nafas berbau.

Artikel Terkait

Tips Untuk Elak Nafas Berbau
4/ 5
Oleh

Berlangganan

Suka dengan artikel di atas? Silakan berlangganan gratis via email